Terugblik Indonesie

20 augustus 2016 - Jakarta, Indonesië

Vanuit een Starbucks in een benauwd Jakarta ben ik inmiddels aan het terugkijken op mijn vakantie. Na de laatste blog zijn we nog een dag in Changgu gebleven en daarna doorgereisd naar het zuidelijk schiereiland van Bali, waar we in Pecatu en Uluwatu zijn geweest. In deze dagen hebben we voornamelijk 2 tempels bezocht en aan het strand gelegen. De eerste tempel, Tanah Lot, is alleen te bereiken bij Eb en ziet er erg mooi uit vanaf een afstandje, doordat het een soort eiland is. De tweede tempel, Uluwatu temple, staat op een klif in het zuidelijkste puntje van Bali, waardoor het uitzicht erg mooi is.

Inmiddels is Sanne vertrokken naar India en ben ik de tijd aan het overbruggen tot mijn vliegtuig vanavond vertrekt naar Seoul, waar ik 1 nacht zal slapen. Al met al lijkt het mij leuk om wat dingetjes op een rijtje te zetten:

- Mooiste uitzicht: Net na zonsopgang op de Ijen vlakte
- Lelijkste uitzicht: Jakarta.
- Eerlijkste bedrijf: Blue Bird Group taxis, staan als enige bekend dat ze je niet standaard oplichten.
- Sterkste oplichters: Alle taxibedrijven die hun taxis sprekend laten lijken op de Blue Bird taxis.
- Grootste oplichter: Aris, te ontmoeten in het busje omhoog naar de Bromo vulkaan.
- Opmerkelijkste verkooptechnieken: Vergeelde 10 jaar oude doeken voor restaurants waar dan op staat wat er vroeger te krijgen was.
- Hipste plek: Changgu
- Overslaan: Padang Padang beach, uitzicht is mooi, strand en zee ronduit klote. Uluwatu beach 2 kilometer verder is net zo mooi, rustiger en heeft een chiller strand.
- Grootste hype: Malioborostraat
- Toekomstig onderdeel 8 wereldwonderen: Borobodur
- Beste transport: De boot van Java naar Bali, goedkoop en vaart vaak.
- Slechtste transport: Transport vanaf de boot terminal in Bali naar de rest van het eiland.
- Lekkerste eten: Nasi Goreng Special Ayam met Saté
- Warmste plek: Jakarta
- Koudste plek: de trein naar Yogyakarta
- Bekendste Engelse woord onder Indonesiers: TRANSPOOOOOOORT?
- Beste hotel: Bed and Breakfast Tomang in Jakarta of Hotel Ayu Lili Garden in Kuta
- Slechtste hotel: de Plank onderaan de Ijen vulkaan
- Leukste plaats: Ubud of Changgu
- Plaats om te vermijden: Probolinggo
- Slechtste luchtvaartmaatschappij: Swiss Air
- Meevallende luchtvaartmaatschappij: Malindo Air & Citilink
- Te toeristisch: Kuta
- Precies toeristisch genoeg: Ubud
- Gezelligste reisgenoten naast Sanne: Onze busmaatjes van de Bromo vulkaan en Ijen vlakte.
- Nieuwe favoriete chips: Lays Sour Cream and Onion
- Nieuwe favoriete koekjes:  Genji Raisins Pie Biscuit
- Opmerkelijkste beeld: 7/8 jarige kinderen bergaf scheurend op hun scooter.
- Goedkoop: Benzine
- Duur: Alcohol, vooral in Java.
- Grootste tegenvaller: Geen (fatsoenlijke) boot meer kunnen regelen naar Gili eilanden.
- Hoogtepunt: De hele reis die we wel gemaakt hebben.

En nu op naar Zuid-Korea!